Dodaj do ulubionych

przycinanie drzewek na działce

06.02.03, 19:57
Panie Jerzy,oraz inni bywalcy tego forum -- mam problem, ponieważ nie mogłam
przyciąć wiśni po owocowaniu.Czy mogę to zrobić teraz i jak to zrobić
najlepiej?. Mam też jabłoneczkę czteroletnią i morelę trzyletnią,jak i kiedy
najlepiej je przyciąć?.
pzdr.
Edytor zaawansowany
  • 08.02.03, 09:08
    Witam na forum Gazety!
    Tak jak pisałem już nie raz na tym forum cięcie drzew to naprawdę sztuka. Nie
    tylko dlatego ze trzeba widzieć co ucišć ale również kiedy. Bowiem termin
    cięcia ma tu istotne znaczenie. Ciecie zimowe daje zupełnie inne efekty niż
    cięcie po owocowaniu czy redukcyjne. Dlatego przed cięciem należy zawsze dobrze
    się zastanowić jaki cel mamy osišgnšć. Czy zwiększyć ilo�ć pšków kwiatowych,
    czy zredukować rozmiary drzewka, a może odmłodzić stare. Zależnie od tego
    dobieramy odpowiedni termin na przeprowadzenie tego zabiegu. Przed
    przystšpieniem do cięcia starych zaniedbanych pod tym względem wi�ni trzeba
    sprawdzić, czy drzewa majš odpowiednie warunki do wzrostu. Je�li drzewa sš
    zagłodzone, to należy najpierw zasilić je nawozami i pobudzić do wzrostu, a
    dopiero w rok pó�niej przystšpić do cięcia. Na drzewach �le pielęgnowanych i
    rosnšcych na jałowej glebie rany po cięciu �le się gojš i często występuje
    gumoza. Aby zmniejszyć ryzyko jej wystšpienia, poleca się przeprowadzić cięcie
    po zbiorze owoców, gdyż wówczas rany łatwiej się gojš. W okresie letnim
    trudniej jest ocenić, które gałęzie należy usunšć, je�li jednak zachodzi
    konieczno�ć wycięcia kilku dużych gałęzi, trzeba to zrobić w lecie, wiosnš za�
    uzupełnić zabieg przez usunięcie drobnych gałšzek lub pędów porażonych szarš
    zgniliznš.
    W wypadku wi�ni to sprawa ma się tak:
    Wi�nie wymagajš silnego cięcia. Zaczynajš owocować bardzo wcze�nie jednak, po
    kilku latach owocowania jednak plony malejš z powodu zamierania drobnych
    gałšzek owocono�nych wewnštrz korony. Cięcie ma na celu pobudzenie drzewa do
    owocowania oraz zapobieganie zgnili�nie drzew pestkowych w zwalczaniu której
    pomaga ciecie pielęgnacyjne.
    Zaczynamy od formowania korony czyli nadaniu prawidłowego kształtu
    małej wisience � ponieważ twoje wi�nie sš duże nie będę się tu więc rozpisywał.
    Po zakończeniu formowania poleca się coroczne prze�wietlanie korony, które
    zapobiega jej zagęszczeniu się i zamieraniu gałšzek owocono�nych.
    Prze�wietlajšc koronę wi�ni należy wy
    cinać � w miarę potrzeby � 2 lub 3 większe gałęzie ze �rodka drzewa, unikajšc
    cięcia drobnych gałšzek i jednorocznych przyrostów. Oczywi�cie sekatorek ma być
    ostry i czysty. Je�li tniemy porażone chorobami gałęzie po każdym cięciu
    przecieramy ostrze denaturatem!
    Poczšwszy od 10 roku cięcie dostosowujemy do odmiany wi�ni � oto one! Pierwsza
    to odmiany owocujšce głównie na krótkopędach, jak na przykład Szklanka Polska.
    Druga � odmiany owocujšce zarówno na krótkopędach, jak i na długopędach, jak na
    oprzykład Wołyńska. Trzecia grupa owocuje prawie wyłšcznie na długopędach jak
    na przykład Lutówka.
    Drzewka pierwszej grupy zawišzujš pški kwiatowe i owocujš na krótkopędach,
    które powstajš na przyrostach dwu-lub trzyletnich i żyjš przez kilka lat. Ale
    krótkopędy żyjš dłużej pod warunkiem że korony drzew sš dostatecznie lu�ne.
    Cięcie polega więc na umiarkowanym prze�wietlaniu drzew oraz skracaniu co
    pewien czas do 3-letniego przyrostu konarów drzew, które przestajš rosnšć.
    Skracanie gałęzi wykonuje się nie czę�ciej niż co 3 lub 4 lata.
    Drzewa drugiej i trzeciej grupy wydajš corocznie przyrosty długo�ci od 30 do 40
    cm, to powstajš na nich � obok pšków kwiato
    wych � pški li�ciowe, z których wyrastajš nowe ulistnione pędy. Je�li natomiast
    roczne przyrosty sš bardzo krótkie - 15�20--centymetrowe, to znajdujš się na
    nich wyłšcznie pški kwiatowe. Po owocowaniu przyrosty takie nie majš zupełnie
    pędów bocznych i tylko ze szczytowego pška wybija pęd przedłużajšcy gałš�.
    Je�li zjawisko takie powtarza się przez kilka lat, to drzewo ogałaca się
    stopniowo z gałšzek owocono�nych. Zjawisko to można obserwować u większo�ci
    drzew odmian owocujšcych na długopędach.
    Cięcie starych drzew tych odmian należy przeprowadzać ostrożnie najlepiej
    rozkładajšc je na dwa trzy lata W pierwszym roku skraca się gałšzki, odcinajšc
    ich wierzchołki nad jakimkolwiek bocznym pędem długo�ci od l do 2 m wraz ze
    znajdujšcymi się na nich zwisajšcymi pędami
    owocono�ńymi. Je�li korona drzewa jest za gęsta, należy jš prze�wietlić przez
    usunięcie kilku dużych gałęzi. Drobne pędy pozostawiamy. Po takim cięciu wybija
    na gałęziach dużo silnych pędów, a korona drzewa zagęszcza się. Przystępujemy
    wtedy do wycinania pozostałych zamierajšcych gałšzek i prze�wietlenia korony.
    Je�li na konarach wybija mało pędów jednorocznych, to obcinanie wierzchołków
    gałęzi należy powtórzyć.
    Ciecie najlepiej przeprowadzać po owocowaniu gdyż wówczas mniej gumujš. Rany
    najlepiej zabezpieczyć balsamem ogrodniczym lub w ostateczno�ci ma�ciš
    ogrodniczš � uwaga, to dwa rożne preparaty!!
    A o jabłoneczce za kilka dni!
    Pozdrowienia,
    Jerzy Wo�niak
  • 13.02.03, 16:44
    Tak, tak, Panie Jerzy, bardzo prosimy o jabłonkach i morelach, a także o czereśniach, gruszach i śliwach. Tak, tak, nie
    damy Panu spokoju. Wspaniale Pan to wytłumaczył. Pozdrawiam serdecznie.
    --
    Tyle do zrobienia, a tak niewiele czasu.
  • 17.02.03, 20:46
    Witam na forum Gazety!
    Ale się załatwiłem, czy wiecie co to znaczy tłumaczyć cięcie drzew – sam nie
    jestem w tym orłem i ojciec (86 lat – ogrodnik od zawsze) ochrzania mnie że to
    za nisko, tam źle itd. cale szczesie mam angielski poradnik o tym co jak kiedy
    ile i ile paczkow ma zostac na galazce - o rany! ciecie to temat rzeka! Ale
    czego się nie robi dla przemiłych forumowiczów!
    Czekam na wydanie polecenia – pisać!
    Pozdrowienia
    Jurek
  • 29.03.03, 16:02
    Witam
    Skoro Pawn prosi to nie wypada odmawiać: proszę pisać :)
    Poza tym byłbym wdzięczny za tytuł wymienionego przez Pana wydawnictwa,
    ewentualnie jakiś godnych polecenia tytułów pokrewnych.
    Z wyrazami szacunku
    Ghandi
  • 29.03.03, 20:29
    A jak przycina sie jablonie?
  • 31.03.03, 20:29
    Witam moich owocowych ogrodników.
    To moje pisanie nie wyczerpuje nawet w 3% tematu cięcie drzew i krzewów radzę
    więc kupić książkę.
    Ponieważ znalazły się dwa wątki o cieciu drzew to w jednym zamieszczam co robić
    wiosną w drugim co jesienią.
    Pielęgnacja ogrodu to nie tylko podlewanie i nawożenie, czasem musimy ingerować
    w rozwój drzew i zamienić się w chirurga.
    Aby pacjent przeżył
    Większość drzew ozdobnych prawidłowo posadzonych pięknie wygląda i ma
    prawidłowy pokrój bez przycinania gałęzi czy formowania korony. Niestety taki
    przypadek zdarza się rzadko najczęściej bowiem drzewa sadzone są zbyt gęsto
    zbyt blisko domu czy co gorsze linii telefonicznej lub trakcji elektrycznej.
    Najczęściej w ogóle nie bierzemy pod uwagę że nawet karłowe gatunki po wielu
    latach osiągają kilka metrów wysokości. Czasem tez jesteśmy zmuszeni do ucięcia
    większych konarów gdyż przy źle ukształtowanej koronie grożą one odłamaniem się
    od pnia i zniszczeniem całego drzewa. Zachodzi wówczas potrzeba ucięcia
    większych gałęzi, co nie jest obojętne dla życia rośliny. Taki chirurgiczny
    zabieg musi być dobrze przemyślany i prawidłowo wykonany o właściwej porze
    roku. Drzewa po utracie większych gałęzi przeżywają fizjologiczny szok, często
    doprowadzający do zahamowania wzrostu, drzewo jest osłabione, łatwiej
    przemarza, a często obumiera. Każdy gatunek drzewa reaguje inaczej na cięcie.
    Bardzo źle znoszą je magnolie, kasztanowce, brzozy, jesiony, sumaki i większość
    drzew iglastych, lepiej - wierzby, klony, lipy, graby, buki a z iglastych
    żywotniki i cisy. To, czy roślina będzie w stanie szybko uporać się ze skutkami
    okaleczenia, zależy od wielkości rany i sposobu cięcia, a także jakości
    narzędzi ogrodniczych. Bardzo ważne jest również miejsce cięcia. Cienkie
    gałązki tniemy na kilka milimetrów nad oczkiem a konary na tak zwana „obrączkę”
    tak jak pokazano na zdjęciach. Tak naprawdę bez żadnych obaw można formować
    jedynie korony młodych drzew i krzewy oraz usuwać cieńsze gałęzie u starszych.
    Małe rany po cięciu szybko się zabliźniają i drzewo czy krzew nie odczuwa
    żadnych negatywnych skutków przycinania. Cięcie nie zawsze jest potrzebne.
    Wykonujemy je tylko wtedy, kiedy poprawi ono wygląd, owocowanie czy też ze
    względów zdrowotnych, a nie aby zaspokoić własne kaprysy. Nie przycięte drzewo
    czy krzew najwyżej będzie wyglądało mniej efektownie, Może nie tak obficie
    kwitnąć i owocować, mieć mniejsze kwiaty, wolniejszy wzrost, oraz
    nierównomierne ulistnienie czy pokrój korony. Natomiast jeśli przytniemy drzewo
    niewłaściwie lub o niewłaściwej porze lub - co gorsze - popełnimy obydwa te
    błędy na raz, możemy się liczyć z poważnymi szkodami. Jeśli więc mamy dużo
    roślin które wymagają ciecia formującego czy pielęgnacyjnego warto kupić sobie
    szczegółowy poradnik na ten temat w którym na rysunkach pokazany jest sposób
    cięcia poszczególnych gatunków drzew i krzewów.
    Oddzielnym tematem są drzewa owocowe. nie cięte, pozostawione samemu sobie,
    przybierają formę bardzo zagęszczoną, ich korony są zwarte i staja się
    nieprzepuszczalne dla powietrza i światła, a „wilki” ograniczają owocowanie. Z
    powodu braku cięcia pielęgnacyjnego strefa owocowania oddala się stopniowo od
    środka korony drzewa, aby w końcu znaleźć się tylko na jej zewnętrznej części.
    Owoce zaś są małe, gorszej jakości i utrwala się przemienność owocowania.
    Podobnie jak przy drzewach ozdobnych ciecie drzew owocowych to jedna z
    najtrudniejszych prac ogrodniczych i dlatego warto z korzystać ze
    specjalistycznych poradników.
    Kiedy
    Większość gatunków drzew i krzewów zarówno ozdobnych jak i owocowych ma swoje
    ściśle określone terminy ciecia. Są one związane z ich okresem wegetacyjnym
    oraz porą kwitnienia. Zależą one również od typu ciecia inne są dla zabiegów
    formujących, pielęgnacyjnych odmładzających czy zdrowotnych. Z tego powodu np.
    ciecie pielęgnacyjne poprawiające obfitość kwitnienia drzew i krzewów zależy od
    tego czy są to rośliny późno czy wcześnie kwitnące. Te pierwsze do których
    należy budleya dawida, ketmia, czy poźno kwitnące odmiany róż, celem cięcia
    jest tu pobudzenie zarówno do wzrostu, jak i obfitego kwitnienia. Krzewy
    wczesnie kwitnące m.inn. forsycja, jaśminowiec, wajgela (krzewuszka) Kwitną
    najobficiej na zeszłorocznych przyrostach, powinny być cięte zaraz po
    przekwitnięciu, aby dać roślinie możliwie najwięcej czasu na wytworzenie
    długich mocnych pędów które pokryją się kwiatami w przyszłym roku.
    Drzewa owocowe ziarnkowe w większości prześwietlamy wczesna wiosną, a drzewa
    pestkowe jesienią we wrześniu, gdy soki już słabiej krążą i gumowanie z ran nie
    jest tak intensywne. Jesienia przycinamy również krzewy owocowe, żywopłoty i
    drzewa iglaste. Możemy tez wykonać zabiegi pielęgnacyjne u drzew liściastych. W
    tym okresie po opadnięciu liści przycinamy niektóre drzewa i krzewy liściaste.
    łatwiej wtedy obserwować to co się robi i łatwiej uniknąć błędów. We wszystkich
    tych wypadkach należy zabiegi te przeprowadzić do końca września tak aby rany
    zdążyły przynajmniej częściowo zagoić się przed zimą.

    Poznaj chirurga po narzędziach jego
    Przed zabiegiem każdy nawet doświadczony chirurg powinien zapoznać się jak
    zbudowany jest jego pacjent. Tkanki drzew układają się w wyraźne warstwy u
    większości gatunków wyraźnie różniące się od siebie Na zewnątrz pień i gałęzie
    okrywa korowina, popularnie zwana korą. Jest to martwa tkanka, chroniąca
    wnętrze drzewa przed utratą wody i obrażeniami. Pod nią znajduje się łyko. Żywa
    tkanka dostarczająca wytworzone w liściach związki organiczne do wszystkich
    części drzewa i magazynująca substancje zapasowe. Bezpośrednio pod łykiem
    znajduje się miazga - żywa tkanka twórcza dzięki której pień powiększa swoją
    grubość. Ucinając gałąź przy pniu nie możemy naruszyć tych dwóch warstw.
    Spowoduje to bowiem zakłócenie funkcji życiowych wyżej położonych części
    rośliny. Pod tymi żywymi warstwami znajduje się już tylko martwe drewno
    składające się z dwóch części, zwykle jasnego bielu – drewna bielastego
    przewodzącego wodę, oraz twardzieli która wzmacnia pnie i gałęzie i jest jakby
    szkieletem nośnym. Twardziel jest zwykle ciemniejszy od drewna bielastego.
    Po tym krótkim wstępie z morfologii przygotujmy narzędzia. Do cienkich gałązek
    i żywopłotów wystarczy ostry sekator lub nożyce. Do grubszych gałęzi nie
    przekraczających 2 cm średnicy specjalny sekator dźwigniowy, zaś do grubszych
    piła ogrodnicza. Najgrubsze konary ucinamy piłami mechanicznymi zwanymi też
    pilarkami. Do grubszych gałęzi i konarów należy mieć pod ręką ostry nóż
    sierpak, który służy do wyrównania ran po cięciu piła lub pilarką. Gdy gałęzie
    znajdują się wysoko należy zaopatrzyć się w sekatory na wysięgnikach. Zależnie
    od modelu można nimi ciąć gałęzie do 2cm średnicy. Jeśli mamy stary zaniedbany
    drzewostan i zmuszeni jesteśmy go prześwietlić pomocne będą niewielkie pilarki
    elektryczne zamocowane na tyczce. Pozwalają one na odcięcie gałęzi znajdujących
    się nawet kilka metrów nad ziemią bez konieczności wchodzenia na drabinę. Ostre
    narzędzia to nie tylko łatwa nie wymagająca wysiłku praca od jakości cięcia
    zależy również szybkość gojenia się ran, a tym samym zdrowie naszego pacjenta.
    Pamiętajmy że narzędzia powinny być czyste nie ubrudzone ziemią ,a jeśli
    uprzednio cięliśmy nimi nadgniłe części roślin dobrze jest przetrzeć ostrza
    denaturatem. Ciecie grubszych gałęzi należy przeprowadzać etapami tak jak
    pokazano na zamieszczonych zdjęciach. Nie przestrzeganie kolejności nacięć
    prowadzi do rozległych okaleczeń drzewa oraz uszkodzenia kory. Dawniej
    chirurdzy malowali rany swych pacjentów farba emulsyjną lub maściami
    ogrodniczymi z dodatkiem środków grzybobójczych. Obecnie nowoczesne ogrodnictwo
    dystansuje się nieco od tych środków polecając środki takie jak np.Lac Balsam,
    zwane też sztuczną korą Schną one bardzo szybko i ułatwiają gojeni
  • 31.03.03, 20:30
    Dawniej chirurdzy malowali rany swych pacjentów farba emulsyjną lub maściami
    ogrodniczymi z dodatkiem środków grzybobójczych. Obecnie nowoczesne ogrodnictwo
    dystansuje się nieco od tych środków polecając środki takie jak np.Lac Balsam,
    zwane też sztuczną korą Schną one bardzo szybko i ułatwiają gojenie się rany. W
    odróżnieniu od maści ogrodniczych czy farby pokrywamy nimi żywe drewno
    bielaste, pozostawiając twardziel (czyli środkowa część) bez żadnego
    zabezpieczenia. Częstym błędem jest używanie do zabezpieczenia ran środków
    impregnacyjnych albo farby olejnej. Powodują one uszkodzenie żywych komórek
    drewna, a tym samym utrudniają gojenie i zwiększają ryzyko infekcji grzybowych.
    Jerzy Woźniak

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.