Dodaj do ulubionych

kompost - ratunku!

16.05.17, 21:00
Witam,
jestem zupełnie początkującą ogrodniczką, mam mały ogródek.
No i zostałam gorąco namówiona, żeby na tym małym ogródku założyć kompostownik (będziesz miała dobrą ziemię z kompostu, mówili, nie będziesz kupowała nie wiadomo czego, mówili).

Założyłam więc kompost jakiś rok temu i wrzucałam to, co wyczytałam, że należy wrzucać. Kompostownik mały, chyba 400 l, plastikowy. Wszystko było dobrze, aż teraz, z nastaniem cieplejszych dni, kompost zaczął śmierdzieć stęchlizną, w środku, okazało się, zrobiła się brzydka maź.

I teraz moje rozpaczliwe pytanie: jak zniwelować ten nieprzyjemny zapach? Czy mogę czymś to cholerstwo posypać lub polać, żeby przestało śmierdzieć, zanim zaczną się sąsiedzi zgłaszać z pretensjami? Później zamierzam stopniowo ten kompost zlikwidować, ale co zrobić teraz?
Będę bardzo wdzięczna za jakąś radę.
Edytor zaawansowany
  • 16.05.17, 21:53
    najlepiej rozbierz pudło kompostownika albo wysyp zawartość- pudło będzie na nowy kompost. Stary kompost należy przesuszyć i przekopać - badyle ponownie wrzucić do pudła a ziemię można już używać według potrzeb. Parę dni dostępu do powietrza wyeliminuje zapachy.
  • 16.05.17, 23:06
    Zgadzam się z antrop, twój kompost jest zbyt mokry. Albo został zalany, albo (co bardziej prawdopodobne) nie zachowałaś właściwych proporcji materiału zielonego/wilgotnego/bogatego w azot do materiału brązowego/suchego/bogatego w węgiel. I stąd ten przykry zapach i ta maź. Wywal wszystko z kompostownika i albo przesusz na słońcu albo wymieszaj z dużą ilością suchego materiału (kartony, gazety, suche liście, sucha trawa, trociny, rozdrobnione gałęzie itp). I załaduj z powrotem do kompostownika.